GAUTI DOVANŲ – DŽIAUGSMAS, IŠRINKTI – RŪPESTIS

GAUTI DOVANŲ – DŽIAUGSMAS, IŠRINKTI – RŪPESTIS

Išgirdęs žodį „šventė“, ko gero, dažnas pagalvoja apie džiaugsmą, bendrystę su šeima ir draugais, dovanas. Kad šventė taptų išskirtiniu įvykiu, suteikiančiu laikui ir erdvei sakralumo, atgaivinančiu širdį ir tarpusavio santykius, reikia ruoštis. Teikdami dovaną, simboliškai perduodame ir dalelę savęs, be žodžių pasakome, kokią reikšmę teikiame šiems tarpusavio santykiams. 

 

Pasitaiko, kad dovana pirmoji praneša apie tarpasmeninių santykių krizę. Žinoma, kad visais žmonijos istorijos tarpsniais dovanos buvo svarbios valstybių santykiuose. Kartais net kariniai konfliktai būdavo išprovokuojami netinkamai parinkus dovaną kitos šalies valdovui. Todėl patarėjai, išmanantys etiketo vingrybes ir sugebantys perprasti dovanų kalbą,  visais laikais buvo vertinami.

Dovanojimo psichologija ypač aktuali užmezgant ir palaikant abipusiai naudingus verslo santykius. Ne veltui sakoma: „geriau maža dovana nei didelė padėka“, „mažos dovanos stiprina draugystę“. Šią dovanų grupę galime vadinti dovanomis iš pareigos, kurios padeda siekti naudos. Iš versle taikomos dovanų parinkimo taktikos tikrai yra ko pasimokyti renkant dovaną artimam žmogui. Juk kiekvienas norime, kad dovana suteiktų kuo daugiau džiaugsmo ir pasitenkinimo mylimam žmogui, todėl dovanos parinkimas gali būti įdomi kūrybinė ir psichologinė užduotis. Dovana turi atitikti progą ir žmogaus, kuriam dovanojama, amžių ir lytį, jo asmenybės bruožus ir pomėgius, taip pat dovanotojo finansines galimybes. Didžiausia klaida yra dovanoti tai, kas patinka jums, o ne kitam žmogui. Nepavykusi dovana įskaudina abu. Gavęs nepatinkantį daiktą jaučiasi užgautas, kad dovanotojas nesuprato ar neatsižvelgė į jo norus. Dovanotojas taip pat nusivilia, nes nebuvo tinkamai įvertintos jo pastangos ir negavo emocinio atsako – džiaugsmo, dėkingumo, kokio tikėjosi. Todėl renkant dovanas verta pamiršti asmeninius norus bei ambicijas ir suprasti, kad už savo dovaną ne visada galite sulaukti nuoširdaus dėkingumo. Siekiant, kad dovana abiem suteiktų kuo daugiau džiaugsmo, visų pirma paklauskite savęs – ką norėčiau pasakyti šia dovana? Kokius jausmus išreikšti? O svarbiausia – kam, kokiam žmogui?

 

Prisimenant Hipokratą

Dar 5-ame amžiuje Senovės Graikijoje Hipokratas suskirstė žmones pagal temperamentus, kuriuos nulemia organizmo skysčių proporcijos. Jis išskyrė 4 grupes, kurios populiariosios psichologijos knygose aprašomos iki šiol. Tai: melancholikai („juodosios tulžies“ žmonės), flegmatikai („gleivių“), cholerikai („tulžies“) ir sangvinikai („kraujo“).

 

Melancholikai labai jautrūs, dvejojantys, linkę į vidinius apmąstymus, greitai pavargstantys, lengvai užsigaunantys ir ilgai išgyvenantys dėl nesėkmių. Savo tikruosius išgyvenimus linkę slėpti, tačiau pastovus susirūpinimas ir pesimizmas dažnai atsispindi jų veiduose. Parinkti dovanas melancholikams yra sudėtinga, nes jie įpratę liūdėti ir būti viskuo šiek tiek nusivylę. Tinka dovanos, galinčios jų gyvenimą padaryti džiaugsmingesnį, linksmesnį, šviesesnį ir parodančios, kad jis ar ji yra svarbūs ir reikšmingi. Tai gali būti nuotaikingos, tačiau ne trenksmingos muzikos įrašas, komedijos žanro filmas, kambarinė gėlė spalvingame vazone. 

 

Flegmatikai – ramūs, kantrūs, ištvermingi, pastovūs, gana uždari, nemėgstantys permainų ir naujovių. Jiems sunku greitai pereiti nuo vienos veiklos prie kitos, mėgsta pradėtą darbą atlikti iki galo. Todėl ir dovanas geriausia rinkti praktiškas, ilgalaikes, kokybiškas ir… panašias į tai, ką jis jau turi. Galite pabandyti savo dovana suteikti flegmatiko gyvenimui įvairovės, tik nepersistenkite. Puikiai tiks bilietai į kiną, teatrą ar koncertą, pažintinė kelionė, mėgstamo šokolado plytelė ar kolekcinio vyno butelis. 

 

Cholerikai yra ryžtingi, aktyvūs, atkakliai siekiantys tikslo, visada įsitikinę savo teisumu, mėgstantys ir sugebantys vadovauti, gana nepastovūs ir ne visada patikimi. Sunkiai pakelia monotoniją darbe ir gyvenime. Užpykę gali išsakyti būtus ir nebūtus priekaištus ir kaltinimus. Žmogui, į kurį nukreiptas choleriko pyktis, verčiau nesivelti į ginčą ir ramiai palaukti keletą minučių, per kurias rėksnys išsikvepia, nusiramina, o greit net nenori prisiminti, ką sakęs. Dovanas cholerikai vertina originalias, mėgsta dideles ir įspūdingas, kurias ir įteikti reikėtų pompastiškai, triukšmingai, įsimintinai. Jam svarbu, kad gautą dovaną su tariamu kuklumu galėtų pademonstruoti aplinkiniams. Vertina „paprastai prabangius“ daiktus, todėl puikiai tiks kokybiškas rankinis laikrodis, naujausias bestseleris, ar… jo vardu pavadinta naujai atrasta žvaigždė.

 

Sangvinikai – linksmuoliai, entuziastingai imasi kiekvienos veiklos ir susidomi naujovėmis, lengvai bendrauja, mėgsta pramogas ir nuotykius, yra ištvermingi, smalsūs. Nenustebkite, jei sangvinikas pavėluos į susitikimą ar visai pamirš ir jausmingai atsiprašęs kitą kartą elgsis taip pat. Jie gana nepastovūs, tačiau pakerintys aplinkinius savo žavesiu ir entuziazmu. Dovanas išrinkti šiems žmonėms lengva, nes džiaugsis viskuo, kas patenkins jų poreikį bendrauti ir atskleis menišką prigimtį.

 

Pasitelkiant neurolingvistinį programavimą

Neurolingvistinis programavimas (NLP) yra viena iš garsiausių taikomosios elgesio psichologijos krypčių. Žodis „neuro“ susijęs su smegenų ir proto veikla, „lingvistinis“ – su kalba ir bendravimu, „programavimas“ – su žmogaus gebėjimu pakeisti savo mąstymo ir elgesio būdą norimam tikslui pasiekti. Norint išrinkti tinkamiausią dovaną, verta žinoti dar vieną žmonių skirstymą į grupes. Pagal informacijos iš aplinkos priėmimo ir tvarkymo būdą skiriami „vizualai“, teikiantys pirmenybę matymui, „audialai“ (arba „akustikai“) – girdėjimui, „kinestetikai“ – jutimui arba lytėjimui ir „diskretikai“ (arba „digitalai“), besivadovaujantys mąstymo operacijomis. Kiekvienas žmogus naudoja visus minėtus „kanalus“, tačiau vienas būna dominuojantis. Tai nustatoma stebint elgesį ir kalbą.

 

„Vizualai“ visuomet žiūri pašnekovui į akis, išlaiko pakankamai didelį atstumą, kad galėtų apžvelgti bendrą vaizdą. Vadovaujasi taisykle: kad galėčiau suprasti, turiu pamatyti. Kalboje dominuoja žodžiai: pažiūrėti, pamatyti, ryškus, spalvotas, perspektyva, žvilgsnis, o pagrindinis žodis – gražu. Tarp šio tipo žmonių ypač daug vaizduojamojo meno, kino, teatro mylėtojų, todėl juos pradžiugins namų dekorui skirti daiktai: paveikslai, meninės fotografijos, taip pat bilietai į spektaklį ar kiną. Šie žmonės neretai ir patys mėgsta kurti, todėl tam skirtos priemonės ar kūrybinių dirbtuvių pamokėlė juos nuoširdžiai pradžiugins. Tik nepamirškite savo mylimam „vizualui“ gražiai įpakuoti dovanos, jis tai būtinai įvertins. 

 

„Audialai“ – rečiausiai sutinkamas tipas, pasižymintys išskirtine klausa, visuomet įdėmiai besiklausantys, tačiau retai žiūrintys į pašnekovą. Kalbėdamas vartoja žodžius: skambėti, girdėti, klausyti, tonas, garsus, tylus, garsas, ritmingas. Geriausia dovana – tai, ko galės klausyti: mėgstamos muzikos įrašas ar garsinė knyga. Gali pradžiuginti kad ir visiškas niekutis, jei tik prie jo pridėsite įspūdingą istoriją. „Audialai“ išskirtinai jautrūs garsams, todėl rinkdami dovaną tokiam vaikučiui, būkite ypač atidūs su „kalbančiais“ ar grojančiais žaislais. Tačiau muzikos instrumentas gali būti puikia dovana, padėsiančia atskleisti vaiko vidinį pasaulį.

 

„Kinestetikai“ pažįsta pasaulį liesdami, ragaudami, uosdami. Pokalbio metu šie žmonės stengiasi būti kuo arčiau pašnekovo, nori prisiliesti, pavyzdžiui, paploti per petį, draugiškai kumštelėti, pačiupinėti drabužio audinį. Jų mėgstami žodžiai – jaučiu, švelnus, minkštas, šiltas, šaltas, spaudžiantis, ramiai, patogu. Dovanoti tinka viskas, kas yra „arčiau kūno“ ir malonu liesti: purūs megzti drabužiai, rankų darbo pagalvėlės, minkšti žaislai. Taip pat gurmaniški ar egzotiški patiekalai, kurių skonių įvairovę išskirtinai sugeba įvertinti.

 

„Digitalai“ („diskretikai“) linkę į loginius svarstymus ir pasaulį suvokia vadovaudamiesi veikiau protu nei pojūčiais ar jausmais. Dažniausiai vartoja žodžius: logiška, protinga, žinoti, suprasti, faktai, funkcionalumas, apskaičiuoti, analizuoti, studijuoti, įvertinti. Pokalbio metu šio tipo atstovai išlaiko didelį atstumą su pašnekovu, žvelgia kažkur į tolį, rankos sukryžiuotos ant krūtinės, retai keičia kūno pozą. Tiek vaikams, tiek ir suaugusiesiems patiks įvairūs galvosūkiai, strateginiai stalo žaidimai, enciklopedijos ir žinynai. Svarbu, kad dovana būtų praktiška, pavyzdžiui, padovanojus taupyklę – nudžiugs, gavęs menišką, tačiau nefunkcionalų keramikos dirbinį, liks nusivylęs, nebent manytų, kad po keleto dešimtmečių galės jį vertingai parduoti.

 

Keletas patarimų renkant dovanas

  •  Nedovanokite kitiems to, ką norėtumėte gauti patys. Atsižvelkite į žmogaus amžių, lytį, pomėgius, charakterį, asmenybės tipą. 
  •  Puikiausia dovana, kuri išpildo norą to, kuriam dovanojama. Tai ypač svarbu vaikams, kuriems dovanos yra stebuklo išsipildymas. Todėl negadinkite vaikui šventės grasinimais: jei nebūsi geras, negausi dovanėlių. Per visus metus turite daugybę progų auklėti vaiką, o šventės tebūna skirtos džiaugsmui ir tarpusavio darnai.
  •  Rinkdami dovaną moteriai vadovaukitės raktiniais žodžiais: grožis, jaukumas, namai, interjeras, stilius. Moterys dovanoms teikia daugiau emocinės svarbos nei vyrai. Prisiminkite, kad moteriai, kuriai dažnai tenka didžioji dauguma prieššventinių rūpesčių, gera dovana gali būti kitų šeimos narių pagalba. 
  •  Renkant dovaną vyrui gali padėti raktiniai žodžiai: hobis, sportas, funkcionalumas, technikos naujovės. Dovana turėtų pabrėžti ir patvirtinti jo vyrišką identitetą. Vyrai labiau nei moterys įvertins dovanos kainą ir praktiškumą.
  •  Pasirūpinkite ne tik pačia dovana, bet ir deramu jos įteikimu. Apgalvokite, ką norite pasakyti artimam žmogui, už ką padėkoti, galbūt atsiprašyti. Kiekviena dovana – tai ir dalelė jūsų vidinio pasaulio.

„Natūralioji medicina“, 2010 Gruodis Nr.12

Psichologė Aistė Garškaitė